1932-1956: Navnebyttet, TIL-fanen og nordnorske mesterskap

Bli bedre kjent med den stolte og tradisjonsrike TIL-historien. Her er andre del fra navnebyttet i 1932 og fram til starten på andre verdens krig. Klikk på videofilene for å høre historien om de ulike begivenhetene.

1932 - Navnebytte, Tor fikk avslag, dermed ble det TIL

Kjært barn har mange navn, men hva skal barnet hete? På begynnelsen av 1930-tallet var det store stridsspørsmålet hva foreningen egentlig skulle kalles. Tor? Turn? Rein? Flint, eller vær? Eller kanskje Tromsø Idrettslag kunne være et godt alternativ?

1937 - Driblekongen og humoristen Petter Jensen

Har du hørt om han "kykkeliky"? Hisorien om teknikeren, driblekongen og morromannen Petter Jensen er virkelig verdt å få med seg.

1939 - Det første klubbmerket

Ideen om Tromsø Idrettslag sitt klubbmerke ble initiert av klubbens kasserer Einar Jørgensen. Klubbmeket (logoen) ble utarbeidet i 1939, og i løpet av den samme prosessen ble også klubbfanen påbegynt. Ettersom krigen inntraff ble ikke fanen avduket før 25. juli 1945 under en TIL-fest på Sagatun kafé.

Einar Jørgensen ble valgt til klubbens første fanebærer.

1945 - Stjernespilleren Håkon Nilsen vendte hjem til byen

Forventningene lå som en eim over idrettsplassen. Håkon Nilsen var tilbake i byen igjen og skulle spille for TIL for første gang siden freden kom. Håkon, stjernespilleren som hadde spilt for Norge i England under krigen. Endelig var han tilbake i TIL-drakten.

1949 - Nordnorsk mesterskap nr. 2

Hva har guttene på bildet til felles? Jo, de ble alle nordnorske mestere for klubben i 1949. På nøytral bane i Harstad ble erkerivalen, Bodø/Glimt beseiret.

1956 - Nordnorsk mesterskap nr. 3

#TILhistorie

(Utdragene er hentet fra boken "RØD-HVIT fotballglede" skrevet av Jonny Hansen, Arnulf Hartviksen og Are Medby).