1920-1931: Stiftelsen og nordnorsk mesterskap

Bli bedre kjent med den stolte og tradisjonsrike TIL-historien. Her er første del fra stiftelsen i 1920 og fram til klubbens første nordnorske mesterskap i 1931. Klikk på videofilene for å høre historien om de ulike begivenhetene.

1920 - Stiftelsen

Den 15. september 1920 var et tjuetalls fotballgutter og unge menn samlet i turnhallen. De skulle være med på en begivenhetsom som fikk enorm betydning for idrettslivet i Tromsø. Tromsø Turnforenings fotballag skulle stiftes.

1921 - Det første laget

Opprettelsen av Tromsø Turnforenings fotballag hadde skapt liv og røre i byen.

Den første offesielle kretskampen skulle spilles mot Skarp kl.17.00 den 26.juni i 1921. Det ble ikke spart på konfekten i diskusjonen om hvem som var best i byen.

1921 - Tromsø kommunale idrettsplass

Tromsø kommunale idrettsplass ble en ny verden for byens fotballspillere. Det var ikke før etter andre verdenskrig at banen fikk navnet Vallhall. Her fikk man endelig sparke ball på en oppmerket bane, med jevnt underlag og skikkelige målstenger. Med nett.

1923 - Sverre Isaksen

"I mellomkrigstiden lød hans navn som en fanfare for all idrettsungdom i denne byen"

— Om Sverre Isaksen
 Sverre Isaksen er et viktig navn i klubbens idrettshistorie, men like viktig i byhistorien. I tillegg til å være en habil back som var med å vinne klubbens første kretsmesterskap var han også en raus samfunnsbygger. Mange som opplevde Sverre mener han på mange måter var byens første "sosialsjef" gjennom sitt engasjement for vanskeligstilte nordbygutter.

1926 - Røde og hvite drakter

Fram til 1926 hadde Tromsø Turnforenings idrettslag spilt i hvite trøyer og mørkeblå bukser, men etter en storfest i Håndverkeren skulle alt endre seg.

1927 - Klubbens første kretsmesterskap

1927 skulle bli et merkeår for Turn. Klubben fikk sitt definitive gjennombrudd når de vant kretsfinalen mot Harstad Idrettslag 4-2. Så hva gjør en nybakt kretsmester i Nord-Norge? Jo, man reiser på en 10dagers propagandatur langs Finnmarkskysten

1931 - Nordnorsk mesterskap nr. 1

Søndag 30 august i 1931 vant Turn sin største seier noensinne. For første gang var fotballmesterskapet brakt til Tromsø.

#TILhistorie

Utdragene ovenfor er hentet fra boken "RØD-HVIT fotballglede" skrevet av Jonny Hansen, Arnulf Hartviksen og Are Medby).