Del ditt TIL-minne

Jubileumsåret til klubben er her og vi ønsker å løfte fram historiene som du har opplevd gjennom klubbens historie.

Annonse:

Jubileumsåret er her og Tromsø Idrettslag fyller 100 år den 15. september 2020.

Siden stiftelsen i 1920 har klubben begeistret og skapt stolte øyeblikk. Klubben har blitt en essensiell del av identiteten til Tromsøværinger og nordlendinger med et hjertet for klubben. Jubileet blir på mange måter starten på neste steg i klubbens historie.

Jubileumsåret som vi så smått er i gang med skal markere og være en hyllest til fortidens historiske øyeblikk, samholdet og frivilligheten i klubben, byen og for alle som har TIL og Tromsø i sitt hjerte.

Historiske øyeblikk og personer gjennom klubbens historie vil bli løftet fram gjennom bilder, video og minnerike fortellinger.

Din historie er vår historie

Vi ønsker å løfte fram historiene du som tromsøværing, nordlending og rødhvit supporter sitter inne med, og har opplevd gjennom klubbens historie.

"Vi vil høre historiene som vekker minnene, følelsene og tilhørigheten til klubben."

— Del din historie med oss - [email protected], #TILhistorie
Det kan være historier fra trening, cupfinalen i 86, ulike kamper, køståing, gåturen på vei opp til Alfheim og alt mellom himmel og jord.

Vi vil høre historiene som folk kan kjenne seg igjen i, de som vekker minnene, følelsene og tilhørigheten til klubben.

Del din historie med oss så kan vi sammen gjøre den til vår historie og dele den med alle som er glad i klubben.

Send din historie til [email protected] og marker emnefeltet med #TILhistorie

Del din historie i sosiale medier med hastaggen #TILhistorie

Min TIL-historie, ved William Frantzen

Trekk sammen! Trekk sammen! Den 10. mai 2004 var Alfheim fylt til randen av kampstemte TIL-supportere.  William Frantzen var en av dem.

Min TIL-historie, ved Morten Giæver

TIL - NK Zagreb i cupvinnercupen i 1997.

Jubileumslogoen

En vital del av klubbens historie er klubbens røde og hvite striper som har preget klubben og hjemmedrakten helt siden 1926.

Vi er stolt over stripene våre og du vil i år og årene fremover få se stripene i en tidsriktig og stilren fremtoning som skal dra elementene fra historien inn i framtiden, samtidig som det skal forsterke identiteten og uttrykket til klubben.

Det er med stolthet og ydmykhet at vi presenterer jubileumslogoen som skal være med oss gjennom hele jubileumssesongen. Jakten på jubileumslogoen startet med et dypdykk i klubbens historie og arbeidet videre har vært en innovativ og læringsrik prosess gjennom klubbens hundre år.

Inspirert av en tradisjonsrik historie, et snev av ungdommelig mot, den originale TIL-logoen fra 1939 og de røde og hvite stripene kan vi nå med stolthet vise fram resultatet.

Hva synes du om 100-års logoen?

Det første klubbmerket

Ideen om Tromsø Idrettslag sitt klubbmerke ble initiert av klubbens kasserer Einar Jørgensen. Klubbmerket (logoen) ble utarbeidet i 1939, og i løpet av den samme prosessen ble også klubbfanen påbegynt.

Ettersom krigen inntraff ble ikke fanen avduket før 25. juli 1945 under en TIL-fest på Sagatun kafé. Einar Jørgensen ble valgt til klubbens første fanebærer. Den første TIL-fanen henger i dag i lokalene på Alfheim stadion.

Vi gleder oss til jubileumssesongen hvor vi skal spille mange kamper, skape minner for livet og dele historien vi er så stolt av. Vi ser virkelig fram til å dele året sammen med vår røde og hvite familie.

Følg med her på til.no og på våre sosiale medier for kommende happeninger, lanseringer og ytterligere markering av jubileumssesongen.

Originale TIL-fanen
Den originale TIL-fanen slik den ble presentert 25. juli 1945.
Annonse fra Eliteserien: