En etterlengtet forsterkning

TILs nye kommersielle leder, Wiggo Yttergård ser fram til å angripe det kommersielle landskapet i fotballen og lover å gå offensivt til verks.

Annonse:

Klubbens salgs- og markedsapparat har vært skjært ned til en person i flere år og etter en spennende rekrutteringsfase kan vi endelig doble avdelingen og gå fra 1 til 2.

Vi er utrolig glade for å presentere Wiggo Yttergård (35) som vår nye kommersielle leder. Wiggo kommer fra stillingen som salgsdirektør i Zaui Group, samt en bakgrunn fra oppstart av flere selskap.

Wiggo, du blir et nytt bekjentskap i fotballen?

Hehe, ja helt rett. Jeg innså tidlig at viljen var større enn talentet. Dermed gikk jeg andre veier. Likevel har jeg alltid hatt et stort hjerte for TIL. Jeg må ærlig talt si at jeg trodde min «manglende» bakgrunn innen fotballen skulle føre til at jeg ikke fikk jobben. Fotballen er ganske kjent for innavl i alle posisjoner. Heldigvis får jeg samarbeide tett med Trond-Steinar Albertsen, som har en enorm erfaring og kunnskap på markedssiden i klubben. 
 

Men her sitter du. Hvorfor tror du klubben valgte å se utenfor fotballmiljøet?

Klubben var tydelig i stillingsannonsen på at de var ute etter salgs og markedskompetanse. Det opplever jeg de også var veldig tydelige på i intervjufasen. Det er akkurat dette jeg er dyktig på. Jeg skal ikke drille inn formasjoner på treningsfeltet, men heller drille inn tydelighet i hvordan vi håndterer våre samarbeidspartnere. Og den viktigste fotballkompetansen som kreves føler jeg er å ha et stort hjerte for TIL.

Du vokste opp i Kattfjord. Hvor tok livet deg etter dette?

Du, det ble flere steder. Bl.a. flere år i Stavanger med alt fra å banke på dører og selge fiber for Altibox, til oppstart av flere selskap og nå senest som salgsdirektør i Zaui Group. En utrolig flott reise, men jeg må innrømme at savnet etter å jobbe i Tromsø ble for stort. Nå er jeg her med kone og to barn. Til tross for at snøen laver ned i mai, så er dette byen vår. Her skal vi bli.

Stillingen blir klubbens øverste leder for de kommersielle inntektene og skal rapportere til daglig leder, Øyvind Alapnes.

Øyvind, hva ønsker dere å oppnå med å få inn en kommersiell leder?

TIL er en stor klubb i Nord Norsk og Norsk fotballsammenheng, men samtidig har vi år etter år bygd oss ned på flere områder. Vi har det laveste spillerbudsjettet i Eliteserien, også slått av Jerv. Vi var den klubben som gjorde desidert minst i overgangsvinduet i vinter. Vi har det laveste publikumsoppmøtet, vi er den eneste klubben uten ansatte innenfor kommunikasjon og vi er den eneste klubben med bare en person i markedsavdelingen. Dette kan høres ut som en klagesang, men det er det ikke. Det er heller ingen andre sin feil. Det er vårt ansvar og det tar vi. Jeg tror ingen andre klubber i Norge har et større potensiale enn TIL. Mye bra er på gang, både i A-laget og i Akademiet. Mye er endret og mer skal endres. Likevel kommer vi ikke bort fra det paradoksale at alt vi gjør må betales for. Vi må øke de kommersielle inntektene våre for 1) å være der vi er i dag 2) for senere kunne øke budsjettene og bygge en ny sportslig storhet. Å hente inn en kommersiell leder er starten på denne reisen.

Og det ble ikke en person som allerede var godt kjent i fotballmiljøet?

Helt rett og viktig. Fotballen er nødt til å rekruttere kompetanse utenfor boblen vår. Innen flere områder har vi behov for å hente kompetanse og synergier som kan tilføre oss kunnskap vi ikke har.

Og ingen kvinne for å balansere arbeidsmiljøet?

Nei, det er den store sorgen. I alle de stillingene vi har hatt ute i år (3 stillinger) har det totalt vært en kvinnelig søker. En av stillingene (konsulent i yngres avdeling) lyste vi ut på nytt for å få flere kvinnelige søkere. Det fikk vi ikke. Jeg tror definitivt at det mest effektive arbeidsmiljøet er et miljø med miks av kvinner og menn. Vi skal dit, men må rett og slett granske hva vi må gjøre annerledes for å lykkes med dette.

Og nå skal pengene renne inn i klubben?

Hehe, skulle ønske jeg kunne si et tvert ja på det. Men jeg mener potensialet for å at vi skal lykkes er stort. Engasjementet rundt klubben er høyt og mange har lyst til å være involvert i det vi gjør. Vi er mange fremoverlente mennesker i spissen her nå og med Wiggo på laget skal vi gjøre at flere ønsker å være med på laget vårt.

Annonse fra Eliteserien: