- Vi er TIL

I 2016 gjennomførte Tromsø IL en publikumsundersøkelse. Nå bruker klubben svarene til å stake ut veien videre.

Undersøkelsen ble gjennomført i samarbeid med supporterne, frivillige, samarbeidspartnere og andre. Svarene TIL fikk var både nyttige og interessante, og gir klubben en pekepinn på hvordan den skal utvikle seg i tiden framover.

- Mange ønsker at vi skal by mer på oss selv, og holde en mer åpen dialog med miljøene i byen og regionen. Vi er jo aktive fra før, men vi skal bli enda bedre på å fortelle om det, sier markedssjef i Tromsø IL, Trond-Steinar Albertsen.

Ny kommunikasjonsplattform

Og som virkemiddel tar Tromsø IL i bruk et nytt verktøy. I løpet av vinteren har Tromsø IL i samarbeid med HK Reklamebyrå Tromsø utviklet en ny kommunikasjonsplattform og grafisk profil. Plattformen som heter «Vi er TIL» forteller litt om hvilke ambisjoner idrettslaget har.

VI ER TIL: Et eksempel på hvilket budskapet TIL ønsker å kommunisere. Foto: Truls M. Tiller
VI ER TIL: Et eksempel på hvilket budskapet TIL ønsker å kommunisere. Foto: Truls M. Tiller

Hvilken måte klubben ønsker kommunisere på ser du på bildene i saken. TIL vil sammen med HK Reklamebyrå Tromsø kjøre mange forskjellige kampanjer utover i sesongen. 

- Det er viktig for oss å stå frem på en tydelig og klar måte. Vi skal fremstå med budskap som alle kan kjenne seg igjen i. "Vi er TIL" skal brukes på en måte som gjør at alle vil kunne føle seg som en del av TIL-familien, sier kommunikasjonssjef i TIL, Nils-Jarle Sætre.

- Vi ønsker å knytte enda sterkere bånd til de rundt oss. Vi er til for fansen, de frivillige, klubbene og andre som er glad i fotball. Tromsø IL er som en stor familie, og når det er kamp på Alfheim ønsker vi å invitere storfamilien til fest, sier Albertsen.

- Fjær i hatten

Byråleder ved HK Reklamebyrå Tromsø, Ola Bratlie, forteller litt om oppdraget.

- "Vi er TIL" handler om hvem klubben er til for, nemlig deg, meg og oss.

— Ola Bratlie, Byråleder ved HK Reklamebyrå Tromsø
- For oss er det en fjær i hatten å få jobbe med en så viktig merkevare som Tromsø IL. Klubben betyr mye for mange, og vi håper å kunne bidra til at enda flere trykker klubben til sitt bryst. Vår oppgave er å forsterke det Tromsø IL gjør. "Vi er TIL" handler om hvem klubben er til for, nemlig deg, meg og oss. Gjennom handling skal vi forsterke ordene, ved å by enda mer på oss selv framover.

- Personlig synes jeg at klubben er i en god prosess allerede, og jeg krysser fingre og tær for at Gutan gjør Alfheim til sitt fort igjen denne sesongen, legger han til.

Hva er nytt?

Tromsø IL gjør mange grep for å bli enda mer attraktiv i 2017. Blant annet ved at prisene på sesongkort går ned for de fleste. I tillegg lanserer klubben et nytt konsept for studentene i byen der de kan kjøpe halvårskort.

VI ER TIL: Jostein Gundersen, Runar Espejord og Ulrik Yttergård Jenssen ER TIL FOR BYEN. Foto: Stan Serdjukov
VI ER TIL: Jostein Gundersen, Runar Espejord og Ulrik Yttergård Jenssen ER TIL FOR BYEN. Foto: Stan Serdjukov

TIL er også med på et samarbeid med de andre klubbene i byen, der TIL skal bidra med A-spillere på treninger i andre klubber, er med på et prosjekt som kalles trenerløftet samt at møtene klubbene skal brukes til å løfte aktuelle tema opp på dagsorden.

TIL skal ha det nye konseptet Fanzone, som er et tilbud til tilskuerne utenfor stadion før avspark. Det skal åpnes 90 minutter før og det blir blant annet underholdning, aktiviteter og salg av supporterutstyr. Dette kommer TIL i gang med på enten den tredje eller fjerde hjemmekampen. Odd testet det ut på tampen av sesongen i fjor med stor suksess. 

Annonse: